ادامه رکود موسیقی پاپ

از لحاظ برگزاری کنسرت، 1386 سال کم نظیر و پر رونقی بود ولی از لحاظ انتشار آلبوم های جدید، سال ناکامی صنعت پاپ به حساب می آمد. خشکسالی در تمام دوازده ماه نوید از رکود سبک پاپ می داد. با وجود نسل جدیدی از آهنگ سازان و خوانندگان جوان و با استعداد، این افت، بلا تکلیفی و ناکامی سؤال برانگیز است. بسیاری این کم رونقی را به مشکلات اقتصادی نشر موسیقی در ایران ربط می دهند ولی گیر و دار دریافت مجوز از وزارت ارشاد نیز مزید بر علت است. صدها آلبوم پاپ مدت هاست در صف دریافت مجوز بلا تکلیف مانده اند...

موسیقی پاپ و انواع آن - پرطرفدارترین نوع موسیقی در ایران - ازمیانه های سال ۸۴ با رکود مواجه شد. در تمامی سال ۸۵ نیز این افت، بلا تکلیفی، و کمبود انتشار آلبوم ادامه داشت و کمتر گروه شناخته شده موسیقی پاپ توانست در این سال توفیق برگزاری کنسرتی را داشته باشد. مشکلات گوناگون برای فعالیت مجاز گروههای موسیقی جوان پسند سبب شد تا خیلی از آنها برای عرضه آثار خود به فعالیتهای زیرزمینی و نیز عرضه اینترنتی تولیدات خود بیاندیشند.

..............................

ار طرف دیگر اجراها و تولید آلبوم های موسیقی پاپ بیشتر از گذشته محدود شد و چندین کنسرت موسیقی پاپ در تهران به دلیل لغو مجوزها برگزار نشدند. اما با این حال وزارت ارشاد تصمیم گرفت بخش جدیدی به جشنواره موسیقی فجر سال 1386 اضافه کند که همان حضور گروه های پاپ بود.

محمد حسین صفارهرندی، وزیر ارشاد، حضور این موسیقی در جشنواره فجر را جسارتی جدید توصیف کرد و به ایسنا گفت: "از اول حضور در این مسند، بیان کرده بودم که با هیچ ژانر خاص موسیقی مشکلی ندارم و نمی‌توان در مورد یک ژانر حکم کلی صادر کرد. در همین موسیقی پاپ نمونه‌هایی وجود دارد که موسیقی فاخر و ارزشمند محسوب می‌شود و در مقابل، ممکن است در موسیقی سنتی به نمونه‌هایی برخوریم که مبتذل باشد، البته فرض بر این است که موسیقی سنتی ما بیشتر از بقیه گونه‌ها ترویج شود."

وزیر ارشاد اضافه کرد "وقتی موسیقی پاپ بی‌قاعده و افسارگسیخته باشد، همان میشود که همه آن‌ را مبتذل می‌دانند و استادان موسیقی نیز مخالف آن هستند، ولی با شرایط فعلی استادان موسیقی هم می‌گویند که قاعده‌مندتر کردن موسیقی پاپ بهتر است." و موسیقی پاپ بدین سان محدود شد. هزاران تولید موسیقی در این ژانر سال هااست در آرشیو های این وزارتخانه خاک می خورند و امکان انتشار مجاز را بدست نیاوردند.

تابستان سال 1386 برای اهل موسیقی به واسطه برگزاری کنسرت‌های متعدد و البته موفق، نویدبخش فصلی تازه در موسیقی و ارائه اجراهایی متفاوت از گذشته بود. گروهی از بزرگ ترین و محبوب ترین چهره های موسیقی ایران در سال 1386 کنسرت های موفقی برگزار کردند.تابستان گذشته با برگزاری کنسرت محمدرضا لطفی در کاخ نیاوران و جشنواره موسیقی بانوان در تالار وحدت آغاز شد و با کنسرت محمدرضا شجریان ، کامکارها و چندین برنامه ارزشمند دیگر در تالار وزارت کشور ادامه یافت. عده زیادی سال 1386 را سال موسیقی نامیدند و گروهی دیگر به آن لفب سال کنسرت های بزرک دادند. کنسرت حسین علیزاده و گروه هم آویان از رویدادهای مهم حوزه موسیقی ایرانی بود. علیزاده به عنوان یک موسیقیدان نوآور توانسته راه های نوینی را در موسیقی ایرانی بگشاید.

با همین دیدگان اشک آلود،
از همین روزن گشوده به دود،
به پرستو، به گل، به سبزه درود،
به شکوفه، به صبحدم، به نسیم، به بهاری که می رسد از راه،
چند روز دگر به ساز و سرود...فریدون مشیری

با همین جمله ها بود که کنسرت «حسین علیزاده» و گروهش(هم آوایان) در تابستان ۸۶ به پایان رسید.

کنسرت ها در پاییز با چند اجرای متنوع دیگر ادامه یافت. جشنواره موسیقی فجر مهمترین رویداد موسیقایی در طول سال های اخیر در ایران محسوب می شود. جشنواره برای اولین بار موسیقی پاپ را به برنامه خود افزود و اجرای زنده آریان و احسان خواجه امیری با استقبال کم سابقه یی روبرو شد. کنسرت های خواننده محبوب محمد اصفهانی نیز با موفقیت و شادی و هیجان برگزار شد.

کنسرت‌های میلیون تومانی در موسیقی هنری ایران پدیده نوظهوری بود; تالارهای چند هزار نفری، بلیت‌های چند ده هزار تومانی و استقبال غیرمنتظره مردم، همه نشان از یک موقعیت استثنایی برای دست اندر کاران موسیقی ایران داشت. ظرفیت بالای جذب مخاطب در شرایط امروز موسیقی ایران می تواند کمبود جذب در آمد در سایر موارد مانند کپی رایت یا عدم وجود نظام حرفه ای برای توزیع محصولات را تا حدودی جبران کند.

موسیقی پاپ و راک در ایران بعد از انقلاب اسلامی نوپا است. تا چند سال پیش که ارائه‌ی آهنگهای پاپ در ایران مجاز نبود این کمبود را محصولات خارج و عمدتا آن چه که موسیقی لس‌آنجلسی خوانده می‌شود جبران می‌کرد. پس از رفع محدویتهایی که برای اجرا و ارائه موسیقی پاپ در ایران وجود داشت، بازار بدلهای خوانندگان لس‌آنجلسی در ایران فراوان شد. اما بزودی گروهی متوجه شدند که از خوانندگان لس‌آنجلسی چیزی کم ندارند، پس تقلید لازم نیست و می‌توان مستقل دست به تولید زد. بعضی اشعار، موسیقی و کیفیت تولید استودیویی ترانه های جوانان ایرانی که نسبت به رقیبان برون مرزی‌شان از کم‌ترین امکانات برخوردارند، چند سرو گردن بالاتر رفت. جوانان ایرانی بارها و بارها ثابت کرده‌اند که در هر زمینه که اراده کنند با استعدادترین هستند.

در ده دوازده سال گذشته نسل جدیدی از آهنگ‌سازان و خوانندگان به مردم معرفی شدند، خشایار اعتمادی، علیرضا عصار، محمد اصفهانی با استفاده از نیروی تاثیر تلویزیون به شهرت رسیدند، شادمهر عقیلی، آریان، بنیامین، احسان خواجه امیری و .... بافروش های چند میلیونی سی دی و کاست استاندارد های جدیدی بوجود آوردند.در زمان ریاست جمهوری خاتمی آزادی های جدیدی به هنرمندان پاپ ایرانی داده شد و یک صنعت جدید برای تولید و توزیع شکل گرفت. شرکت های نشر موسیقی، از جمله ترانه شرقی و ایران گام نقش مهمی در این تحولات بازی کردند. برای اولین بار نوازندگان زن توانستند در گروه هایی چون آریان در کنار آقایان به فعالیت بپردازند و در سالهای اخیر آلبوم های پاپ از بنیامین، محسن نامجو و احسان خواجه امیری با فروش زیاد ، رکورد های جدیدی از خود به جا گذاشتند. نسل جدیدی از مبعود جوانان بوجود آمد و خوانندگان جوانی مانند مجیداخشابی، رضا صادقی، مهدی مقدم، رضا یزدانی، فریدون آسرایی، حامی، سیروان، مانی رهنما، مرحوم ناصر عبداللهی، مهران احراری، بینش پژوه، گروه هفت، واران، هومن سزاوار، بهنام، حمید عسگری، سعید شهروز و... آلبوم های محبوب و پرفروشی به بازار دادند و مورد تحسین طرفداران قرار گرفتند. در پشت پرده تنظیم کنندگانی مانند بهروز صفاریان، سیروان و ...نقش مهمی در پرورش و خلق آثار بیاد ماندنی پاپ بازی کردند.

از لحاظ برگزاری کنسرت 1386 سال کم نظیری بود ولی از لحاظ انتشار آلبوم های جدید پاپ، خشکسالی در تمام دوازده ماه نوید از رکود سبک پاپ می داد. باوجود این که این امر تا حدودی باعث حذف ابتذال از تولیدات موسیقی ایران شد، ولی برای جوانان خوش نیامد و آنها بار دیگر به تهیه سی دی های تولید آمریکا روی آوردند. صدها سایت اینترنتی که بدون احترام به قوانین کپی رایت و بدون رعایت حق هنرمندان، آهنگ ها را برای دانلود روی اینترنت قرار میدادند، فیلتر شدند. معروف ترین آن ها سایت "ایران سانگ" یا "ایران ترانه" بود که موقعیت خود را بعنوان یک سایت پر بیننده از دست داد.

اتفاق دیگری نیز باعث تداوم رکود موسیقی پاپ شد: سه عضو شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد اسلامی با انتشار نامه یی سرگشاده ضمن انتقاد از سیاست های مهمترین نهاد فرهنگی کشور در حوزه موسیقی کناره گیری خود را از حضور در این شورا اعلام کردند. عبدالجبار کاکایی، محمدعلی بهمنی و اهورا ایمان با انتشار نامه یی که در آن نظرات قابل توجهی در زمینه مدیریت عرصه موسیقی کشور مطرح شده بود از حضور در این شورا استعفا دادند. موضوع اعتراض و احتمال کناره گیری این افراد با توجه به مشکلات و حساسیت های حوزه موسیقی پاپ برای مدت زیادی مطرح بود، اما کسی انتظار نداشت این استعفا با انتشار چنین نامه یی همراه باشد.
برگزاری نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران در جهت معرفی محصولات موسیقایی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی در جهت اعتلای هنر موسیقی در سال ۸۶ بود. برای اولین بار بیش از ۷۰ ناشر، موسسه، نشریه و آموزشگاه موسیقی گرد هم آمدند و فضایی بسیار پویا و شاد و به دور از غرض ورزی های شایع در این صنف به وجود آوردند که با استقبال خوب مردم و استادان موسیقی روبرو شد. در این نخستین نشست گروهی صنعت موسیقی کشور، موسیقیدانان ایرانی از هر رشته و هر طیفی، از اساتید موسیقی کلاسیک ایرانی گرفته تا موزیسین‌های پاپ، در این نمایشگاه حضور پیدا کردند تا بر لزوم مقابله با کپی غیرمجاز تاکید، و حمایت خود را از اقتصاد هنر اعلام کنند. این نمایشگاه که پذیرای بسیاری از چهره های حوزه موسیقی بود، توسط بسیاری از آهنگسازان، نوازندگان، کارآموزان و دانشجویان و حتی فروشندگان لوازم موسیقی مورد بازدید قرار گرفت. فعالان عرصه موسیقی مانند ناشران موسیقی، فروشندگان لوازم موسیقی و تولیدکنندگان آثار موسیقایی در قالب غرفه هایی حضور داشتند. ضمن اینکه هر شب نیز کنسرت های موسیقی در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد.

موسیقی زیر زمینی در سال 1386 تیتر های بسیاری از نشریات چاپی و مجلات اینترنتی را به خود اختصاص داد. علاوه بر همایشی که در این مورد در دانشگاه تهران برگزار شد موسیقی زیر زمینی بار دیگر توجه مقامات دولتی مانند وزارت ارشاد را به خود جلب کرد. تا چندی پیش فعالیت گروه‌های رپ زیرزمینی جریان خاصی را به دنبال نداشت و تعداد این گروه‌ها بسیار کم بود و فعالیت‌شان نسبت به گروه‌های زیرزمینی راک ناچیز بود اما در دو سال اخیر شاهد بیشتر شدن علاقه‌مندان به این سبک بودیم . مدیرشورای نظارت و ارزشیابی موسیقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : شمار زیادی خواننده غیرمجاز رپ در کشور شناسایی شد. "محمد دشت‌گلی" در حاشیه پنجمین گردهمایی هنرمندان تئاتر دفاع مقدش کشور در رامسر در گفت و گو با ایرنا افزود : این گونه موسیقی به خودی خود مشکلی ندارد ولی به دلیل استفاده خواننده‌ها از الفاظ زشت و مستهجن غیرمجاز شناخته شده است . وی اظهار داشت: این نوع موسیقی موجب نشر نوعی اخلاق ناپسند در جامعه می‌شود در حالی که موسیقی، هنر متعالی و مقدسی است.

طبق هماهنگی با اداره اماکن نیروی انتظامی، استودیو- های غیرمجاز که در زمینه تولید این نوع آثار فعالیت دارند، پلمپ و با خواننده‌های این نوع موسیقی نیز برخورد شد.

پرفروش ترین آلبوم های پاپ در سال 1386 : احسان خواحه امیری با "سلام آخر" عنوان پرفروش ترین آلبوم سال 1386 را بدست آورد. این خواننده جوان برای آلبوم "سلام آخر" وقت بسیاری صرف کرده و فضای متفاوت و جدیدی را تجربه کرده است . آهنگ ها ساخته ی احسان خواجه امیری، علیرضا کهن دیری، پدرام کشتکار و ترانه های دکتر افشین یداللهی و اهورا ایمان در کنار صدای گرم احسان خواجه امیری، یک کار ماندگار را به علاقمندان تقدیم کرده است.
محسن نامجو از معروف ترین هنرمندان زیر زمینی سالهای گذشته، از زیر رو آمد و آلبوم "ترنج" او جزو پرفروش ترین آلبوم مجاز سال شد. درباره نامجو در مجله آهنگ سرا مقالات مختلفی نوشته شده، کافی است نام او را جستجو کنید. ولی دیگر سوپر استار موسیقی زیر زمینی ایران "محسن چاووشی" مورد لطف ارشاد قرار نگرفت و نتوانست برای سنتوری یا سایر آلبوم های خود مجوز بگیرد.
آلبوم حامی "فقط نگاه می کنم" که سومین آلبوم پرفروش پاپ سال گذشته بود نام هنرمندان زیادی از نوازندگان، آهنگسازان و تنظیم کنندگان را در خود جای داده است، از میان این نام ها می توان به آهنگسازان و تنظیم کنندگانی چون ناصر چشم آذر و بامداد بیات، نوازندگان برتری مانند استاد بزرگ پیانوی ایران استاد آندره آرزومائیان، مازیار ظهیرالدینی از اعضای برجسته ی گروه زهی پارسیان، نوازنده ی برجسته ی تار آیدین احمدی نژاد، رضا تاجبخش و تعداد کثیری از نوازندگان چیره دست ایران اشاره کرد.

رضا یزدانی همان خواننده پاپ - راک است که اگر فیلم سینمایی «حکم»، یا «رئیس» ساخته «مسعود کیمیایی» را دیده باشید، حتماً صدایش را شنیده اید. یزدانی در «هیس» سبک موسیقی پاپ - راک با ترانه های انتقادی- اجتماعی یغما گلرویی که با مایه های اعتراض به «سرمایه داری»، ارایه می کند.

حمید عسکری خواننده پاپ که با آلبوم "کما"مقام ششم را بدست آورد در مصاحبه یی گفت: موسیقی پاپ در ایران مثل طفل سرراهی می ماند که هر کس رد می شود یک لگد به این طفل می زند!

 

نویسنده : سپهر آذری

از لحاظ برگزاری کنسرت، 1386 سال کم نظیر و پر رونقی بود ولی از لحاظ انتشار آلبوم های جدید، سال ناکامی صنعت پاپ به حساب می آمد. خشکسالی در تمام دوازده ماه نوید از رکود سبک پاپ می داد. با وجود نسل جدیدی از آهنگ سازان و خوانندگان جوان و با استعداد، این افت، بلا تکلیفی و ناکامی سؤال برانگیز است. بسیاری این کم رونقی را به مشکلات اقتصادی نشر موسیقی در ایران ربط می دهند ولی گیر و دار دریافت مجوز از وزارت ارشاد نیز مزید بر علت است. صدها آلبوم پاپ مدت هاست در صف دریافت مجوز بلا تکلیف مانده اند...

موسیقی پاپ و انواع آن - پرطرفدارترین نوع موسیقی در ایران - ازمیانه های سال ۸۴ با رکود مواجه شد. در تمامی سال ۸۵ نیز این افت، بلا تکلیفی، و کمبود انتشار آلبوم ادامه داشت و کمتر گروه شناخته شده موسیقی پاپ توانست در این سال توفیق برگزاری کنسرتی را داشته باشد. مشکلات گوناگون برای فعالیت مجاز گروههای موسیقی جوان پسند سبب شد تا خیلی از آنها برای عرضه آثار خود به فعالیتهای زیرزمینی و نیز عرضه اینترنتی تولیدات خود بیاندیشند.

..............................

ار طرف دیگر اجراها و تولید آلبوم های موسیقی پاپ بیشتر از گذشته محدود شد و چندین کنسرت موسیقی پاپ در تهران به دلیل لغو مجوزها برگزار نشدند. اما با این حال وزارت ارشاد تصمیم گرفت بخش جدیدی به جشنواره موسیقی فجر سال 1386 اضافه کند که همان حضور گروه های پاپ بود.

محمد حسین صفارهرندی، وزیر ارشاد، حضور این موسیقی در جشنواره فجر را جسارتی جدید توصیف کرد و به ایسنا گفت: "از اول حضور در این مسند، بیان کرده بودم که با هیچ ژانر خاص موسیقی مشکلی ندارم و نمی‌توان در مورد یک ژانر حکم کلی صادر کرد. در همین موسیقی پاپ نمونه‌هایی وجود دارد که موسیقی فاخر و ارزشمند محسوب می‌شود و در مقابل، ممکن است در موسیقی سنتی به نمونه‌هایی برخوریم که مبتذل باشد، البته فرض بر این است که موسیقی سنتی ما بیشتر از بقیه گونه‌ها ترویج شود."

وزیر ارشاد اضافه کرد "وقتی موسیقی پاپ بی‌قاعده و افسارگسیخته باشد، همان میشود که همه آن‌ را مبتذل می‌دانند و استادان موسیقی نیز مخالف آن هستند، ولی با شرایط فعلی استادان موسیقی هم می‌گویند که قاعده‌مندتر کردن موسیقی پاپ بهتر است." و موسیقی پاپ بدین سان محدود شد. هزاران تولید موسیقی در این ژانر سال هااست در آرشیو های این وزارتخانه خاک می خورند و امکان انتشار مجاز را بدست نیاوردند.

تابستان سال 1386 برای اهل موسیقی به واسطه برگزاری کنسرت‌های متعدد و البته موفق، نویدبخش فصلی تازه در موسیقی و ارائه اجراهایی متفاوت از گذشته بود. گروهی از بزرگ ترین و محبوب ترین چهره های موسیقی ایران در سال 1386 کنسرت های موفقی برگزار کردند.تابستان گذشته با برگزاری کنسرت محمدرضا لطفی در کاخ نیاوران و جشنواره موسیقی بانوان در تالار وحدت آغاز شد و با کنسرت محمدرضا شجریان ، کامکارها و چندین برنامه ارزشمند دیگر در تالار وزارت کشور ادامه یافت. عده زیادی سال 1386 را سال موسیقی نامیدند و گروهی دیگر به آن لفب سال کنسرت های بزرک دادند. کنسرت حسین علیزاده و گروه هم آویان از رویدادهای مهم حوزه موسیقی ایرانی بود. علیزاده به عنوان یک موسیقیدان نوآور توانسته راه های نوینی را در موسیقی ایرانی بگشاید.

با همین دیدگان اشک آلود،
از همین روزن گشوده به دود،
به پرستو، به گل، به سبزه درود،
به شکوفه، به صبحدم، به نسیم، به بهاری که می رسد از راه،
چند روز دگر به ساز و سرود...فریدون مشیری

با همین جمله ها بود که کنسرت «حسین علیزاده» و گروهش(هم آوایان) در تابستان ۸۶ به پایان رسید.

کنسرت ها در پاییز با چند اجرای متنوع دیگر ادامه یافت. جشنواره موسیقی فجر مهمترین رویداد موسیقایی در طول سال های اخیر در ایران محسوب می شود. جشنواره برای اولین بار موسیقی پاپ را به برنامه خود افزود و اجرای زنده آریان و احسان خواجه امیری با استقبال کم سابقه یی روبرو شد. کنسرت های خواننده محبوب محمد اصفهانی نیز با موفقیت و شادی و هیجان برگزار شد.

کنسرت‌های میلیون تومانی در موسیقی هنری ایران پدیده نوظهوری بود; تالارهای چند هزار نفری، بلیت‌های چند ده هزار تومانی و استقبال غیرمنتظره مردم، همه نشان از یک موقعیت استثنایی برای دست اندر کاران موسیقی ایران داشت. ظرفیت بالای جذب مخاطب در شرایط امروز موسیقی ایران می تواند کمبود جذب در آمد در سایر موارد مانند کپی رایت یا عدم وجود نظام حرفه ای برای توزیع محصولات را تا حدودی جبران کند.

موسیقی پاپ و راک در ایران بعد از انقلاب اسلامی نوپا است. تا چند سال پیش که ارائه‌ی آهنگهای پاپ در ایران مجاز نبود این کمبود را محصولات خارج و عمدتا آن چه که موسیقی لس‌آنجلسی خوانده می‌شود جبران می‌کرد. پس از رفع محدویتهایی که برای اجرا و ارائه موسیقی پاپ در ایران وجود داشت، بازار بدلهای خوانندگان لس‌آنجلسی در ایران فراوان شد. اما بزودی گروهی متوجه شدند که از خوانندگان لس‌آنجلسی چیزی کم ندارند، پس تقلید لازم نیست و می‌توان مستقل دست به تولید زد. بعضی اشعار، موسیقی و کیفیت تولید استودیویی ترانه های جوانان ایرانی که نسبت به رقیبان برون مرزی‌شان از کم‌ترین امکانات برخوردارند، چند سرو گردن بالاتر رفت. جوانان ایرانی بارها و بارها ثابت کرده‌اند که در هر زمینه که اراده کنند با استعدادترین هستند.

در ده دوازده سال گذشته نسل جدیدی از آهنگ‌سازان و خوانندگان به مردم معرفی شدند، خشایار اعتمادی، علیرضا عصار، محمد اصفهانی با استفاده از نیروی تاثیر تلویزیون به شهرت رسیدند، شادمهر عقیلی، آریان، بنیامین، احسان خواجه امیری و .... بافروش های چند میلیونی سی دی و کاست استاندارد های جدیدی بوجود آوردند.در زمان ریاست جمهوری خاتمی آزادی های جدیدی به هنرمندان پاپ ایرانی داده شد و یک صنعت جدید برای تولید و توزیع شکل گرفت. شرکت های نشر موسیقی، از جمله ترانه شرقی و ایران گام نقش مهمی در این تحولات بازی کردند. برای اولین بار نوازندگان زن توانستند در گروه هایی چون آریان در کنار آقایان به فعالیت بپردازند و در سالهای اخیر آلبوم های پاپ از بنیامین، محسن نامجو و احسان خواجه امیری با فروش زیاد ، رکورد های جدیدی از خود به جا گذاشتند. نسل جدیدی از مبعود جوانان بوجود آمد و خوانندگان جوانی مانند مجیداخشابی، رضا صادقی، مهدی مقدم، رضا یزدانی، فریدون آسرایی، حامی، سیروان، مانی رهنما، مرحوم ناصر عبداللهی، مهران احراری، بینش پژوه، گروه هفت، واران، هومن سزاوار، بهنام، حمید عسگری، سعید شهروز و... آلبوم های محبوب و پرفروشی به بازار دادند و مورد تحسین طرفداران قرار گرفتند. در پشت پرده تنظیم کنندگانی مانند بهروز صفاریان، سیروان و ...نقش مهمی در پرورش و خلق آثار بیاد ماندنی پاپ بازی کردند.

از لحاظ برگزاری کنسرت 1386 سال کم نظیری بود ولی از لحاظ انتشار آلبوم های جدید پاپ، خشکسالی در تمام دوازده ماه نوید از رکود سبک پاپ می داد. باوجود این که این امر تا حدودی باعث حذف ابتذال از تولیدات موسیقی ایران شد، ولی برای جوانان خوش نیامد و آنها بار دیگر به تهیه سی دی های تولید آمریکا روی آوردند. صدها سایت اینترنتی که بدون احترام به قوانین کپی رایت و بدون رعایت حق هنرمندان، آهنگ ها را برای دانلود روی اینترنت قرار میدادند، فیلتر شدند. معروف ترین آن ها سایت "ایران سانگ" یا "ایران ترانه" بود که موقعیت خود را بعنوان یک سایت پر بیننده از دست داد.

اتفاق دیگری نیز باعث تداوم رکود موسیقی پاپ شد: سه عضو شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد اسلامی با انتشار نامه یی سرگشاده ضمن انتقاد از سیاست های مهمترین نهاد فرهنگی کشور در حوزه موسیقی کناره گیری خود را از حضور در این شورا اعلام کردند. عبدالجبار کاکایی، محمدعلی بهمنی و اهورا ایمان با انتشار نامه یی که در آن نظرات قابل توجهی در زمینه مدیریت عرصه موسیقی کشور مطرح شده بود از حضور در این شورا استعفا دادند. موضوع اعتراض و احتمال کناره گیری این افراد با توجه به مشکلات و حساسیت های حوزه موسیقی پاپ برای مدت زیادی مطرح بود، اما کسی انتظار نداشت این استعفا با انتشار چنین نامه یی همراه باشد.
برگزاری نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران در جهت معرفی محصولات موسیقایی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی در جهت اعتلای هنر موسیقی در سال ۸۶ بود. برای اولین بار بیش از ۷۰ ناشر، موسسه، نشریه و آموزشگاه موسیقی گرد هم آمدند و فضایی بسیار پویا و شاد و به دور از غرض ورزی های شایع در این صنف به وجود آوردند که با استقبال خوب مردم و استادان موسیقی روبرو شد. در این نخستین نشست گروهی صنعت موسیقی کشور، موسیقیدانان ایرانی از هر رشته و هر طیفی، از اساتید موسیقی کلاسیک ایرانی گرفته تا موزیسین‌های پاپ، در این نمایشگاه حضور پیدا کردند تا بر لزوم مقابله با کپی غیرمجاز تاکید، و حمایت خود را از اقتصاد هنر اعلام کنند. این نمایشگاه که پذیرای بسیاری از چهره های حوزه موسیقی بود، توسط بسیاری از آهنگسازان، نوازندگان، کارآموزان و دانشجویان و حتی فروشندگان لوازم موسیقی مورد بازدید قرار گرفت. فعالان عرصه موسیقی مانند ناشران موسیقی، فروشندگان لوازم موسیقی و تولیدکنندگان آثار موسیقایی در قالب غرفه هایی حضور داشتند. ضمن اینکه هر شب نیز کنسرت های موسیقی در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد.

موسیقی زیر زمینی در سال 1386 تیتر های بسیاری از نشریات چاپی و مجلات اینترنتی را به خود اختصاص داد. علاوه بر همایشی که در این مورد در دانشگاه تهران برگزار شد موسیقی زیر زمینی بار دیگر توجه مقامات دولتی مانند وزارت ارشاد را به خود جلب کرد. تا چندی پیش فعالیت گروه‌های رپ زیرزمینی جریان خاصی را به دنبال نداشت و تعداد این گروه‌ها بسیار کم بود و فعالیت‌شان نسبت به گروه‌های زیرزمینی راک ناچیز بود اما در دو سال اخیر شاهد بیشتر شدن علاقه‌مندان به این سبک بودیم . مدیرشورای نظارت و ارزشیابی موسیقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : شمار زیادی خواننده غیرمجاز رپ در کشور شناسایی شد. "محمد دشت‌گلی" در حاشیه پنجمین گردهمایی هنرمندان تئاتر دفاع مقدش کشور در رامسر در گفت و گو با ایرنا افزود : این گونه موسیقی به خودی خود مشکلی ندارد ولی به دلیل استفاده خواننده‌ها از الفاظ زشت و مستهجن غیرمجاز شناخته شده است . وی اظهار داشت: این نوع موسیقی موجب نشر نوعی اخلاق ناپسند در جامعه می‌شود در حالی که موسیقی، هنر متعالی و مقدسی است.

طبق هماهنگی با اداره اماکن نیروی انتظامی، استودیو- های غیرمجاز که در زمینه تولید این نوع آثار فعالیت دارند، پلمپ و با خواننده‌های این نوع موسیقی نیز برخورد شد.

پرفروش ترین آلبوم های پاپ در سال 1386 : احسان خواحه امیری با "سلام آخر" عنوان پرفروش ترین آلبوم سال 1386 را بدست آورد. این خواننده جوان برای آلبوم "سلام آخر" وقت بسیاری صرف کرده و فضای متفاوت و جدیدی را تجربه کرده است . آهنگ ها ساخته ی احسان خواجه امیری، علیرضا کهن دیری، پدرام کشتکار و ترانه های دکتر افشین یداللهی و اهورا ایمان در کنار صدای گرم احسان خواجه امیری، یک کار ماندگار را به علاقمندان تقدیم کرده است.
محسن نامجو از معروف ترین هنرمندان زیر زمینی سالهای گذشته، از زیر رو آمد و آلبوم "ترنج" او جزو پرفروش ترین آلبوم مجاز سال شد. درباره نامجو در مجله آهنگ سرا مقالات مختلفی نوشته شده، کافی است نام او را جستجو کنید. ولی دیگر سوپر استار موسیقی زیر زمینی ایران "محسن چاووشی" مورد لطف ارشاد قرار نگرفت و نتوانست برای سنتوری یا سایر آلبوم های خود مجوز بگیرد.
آلبوم حامی "فقط نگاه می کنم" که سومین آلبوم پرفروش پاپ سال گذشته بود نام هنرمندان زیادی از نوازندگان، آهنگسازان و تنظیم کنندگان را در خود جای داده است، از میان این نام ها می توان به آهنگسازان و تنظیم کنندگانی چون ناصر چشم آذر و بامداد بیات، نوازندگان برتری مانند استاد بزرگ پیانوی ایران استاد آندره آرزومائیان، مازیار ظهیرالدینی از اعضای برجسته ی گروه زهی پارسیان، نوازنده ی برجسته ی تار آیدین احمدی نژاد، رضا تاجبخش و تعداد کثیری از نوازندگان چیره دست ایران اشاره کرد.

رضا یزدانی همان خواننده پاپ - راک است که اگر فیلم سینمایی «حکم»، یا «رئیس» ساخته «مسعود کیمیایی» را دیده باشید، حتماً صدایش را شنیده اید. یزدانی در «هیس» سبک موسیقی پاپ - راک با ترانه های انتقادی- اجتماعی یغما گلرویی که با مایه های اعتراض به «سرمایه داری»، ارایه می کند.

حمید عسکری خواننده پاپ که با آلبوم "کما"مقام ششم را بدست آورد در مصاحبه یی گفت: موسیقی پاپ در ایران مثل طفل سرراهی می ماند که هر کس رد می شود یک لگد به این طفل می زند!

 

نویسنده : سپهر آذری

نظرات 2 + ارسال نظر
آرزو دوشنبه 12 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 01:15 ق.ظ http://www.allstars-kh.blogfa.com

مرسی اومدی

امیرحسین جمعه 16 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 01:35 ب.ظ http://danjer3000.blogfa.com

موفق باشی بخاطر نظرتم ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد