موسیقیما - پیمان خازنی گفت: وظیفه هنری من ایجاب میکند تا نیاز جامعه را ارزیابی کنم،به همین دلیل در شرایط فعلی به موسیقی تلفیقی پرداختم و قصد داشتم در آلبوم «شوخی» در کنار معرفی ساز تار به جهان، قطعاتی را با سلیقههای مختلف در کنار هم جای دهم.
این آهنگساز و نوازندهی تار در جلسهی رونمایی آلبوم موسیقی «شوخی» گفت: این مجموعه برداشتی تلفیقی از تار و پیانو است، به گونهای که تار در نقش ملودی پرداز و پیانو در نقش همراهکننده حضور پیدا میکند و براساس ملودیهای نواختهشده از سوی تار، پیانو لباسهای مدرن، جاز و کلاسیک برتن میکند.
او ادامه داد: در این آلبوم ،«بابک بروجردی» و «شاهد علیزاده» به عنوان نوازندههای پیانو با بنده همکاری میکنند.
خازنی که به گفتهی خودش از پنج سالگی نوازندگی سهتار، از هفت سالگی نوازندگی تار را آغاز کرده است، در هشت سالگی به کلاسهای کیوان ساکت میرود و اهداف موسیقیایی خود را شکل میدهد. او در هفده سالگی در گروه وزیری به عنوان نوازنده حضور پیدا میکند و بعد از آن بهصورت تجربی نوازندگی تار را ادامه میدهد و با توجه به علاقهی خاصی که به موسیقی کلاسیک و دوئت نوازی دارد، تصمیم به اجرای آثاری در این شکل میگیرد به گونهای که خود به عنوان سولیست تار حضور پیدا میکند و در کنار آن سازهای دیگری همچون پیانوی کلاسیک، گیتار فلامینگو، گیتار کلاسیک، تنبک، قانون و غیره را به شکلی مدرن به اجرا در میآورد.
خازنی که به اعتقاد خودش در حوزهی موسیقی تلفیقی فعال است،ادامه داد: در آن سالها موفق شدم، موجینو در موسیقی به اندازهی خودم ایجاد کنم که البته در آن اجراها اشکالاتریزی هم وجود داشت،ولی با توجه به سن و سالم کمتر به چشم میآید اما بعد از گذشت زمان تصمیم گرفتم از میان این 60 قطعه که بهصورت تجربی اتود زده بودم ،قطعاتی را انتخاب و در قالب یک آلبوم موسیقیایی عرضه کنم.
این نوازندهی تار تصریح کرد: از میان این قطعات،هفت قطعه را که کاراکترهای مختلفی داشتند و در قالب شخصیت پیانو قابل اجرا بودند، انتخاب کردم و ضبط کارها را طی دو سال گذشته صورت دادم.
او در ادامهی این نشست با پرداختن به مقولهی موسیقی تلفیقی در شرایط فعلی عنوان کرد: موسیقی تلفیقی در سالهای اخیر بارها به گوش خورده و بهخصوص در دهه حاضر بهصورت جدی به آن پرداخته شده است. زیرا جامعه در این لحظه احساس نیاز به چنین موسیقی میکند و موسیقدانانی که این نیاز را احساس کردند،به این سبک میپردازند و خوشبختانه به مرور تعداد علاقهمندان به موسیقی تلفیقی در حال افزایش است.
خازنی خاطرنشان کرد: موسیقی تلفیقی به معنای هممشرب کردن دو یا چند گونه فرهنگی به شکلی است که قسمتی از فرهنگ خود را هدیه دهیم و قسمتی از فرهنگ دیگری را به هدیه بگیریم. در این میان یک گفتوگوی بین فرهنگی ایجاد میشود که اگر به درستی به حفظ اصالتهای فرهنگی بیانجامد میتواند پاسخی جدی به نیاز امروز جامعه بدهد.
این آهنگساز و تنظیمکننده متذکر شد: در آلبوم «شوخی» تلفیقهای زیادی صورت گرفته است. به عنوان مثال در اجرای قطعه «تارانتلا» که به نوعی از رقص ایتالیایی اطلاق میشود من سعی کردم فرم این رقص را با نگاه به موسیقی اساتید غربی که به آن پرداختهاند و با اتودهای خودم با ساز تار اجرا کنم و البته در اجرای آن از موسیقی جاز نیز بهره گرفتهام. به همین ترتیب در اجرای این قطعه سه فرهنگ مختلف را با ساختاری نو در کنار هم قرار دادم.
او تاکید کرد: این سبک از موسیقی تلفیقی هنوز با گوش ما آشنایی زیادی ندارد و قطعا باید از سوی علاقهمندان ان مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. به همین دلیل هم توصیه میکنم این قطعه بارها شنیده شود.
خازنی در ادامه به قطعهی «معمای آفرینش» اشاره کرد و افزود: هفتمین قطعه این آلبوم که با تکنوازی تار تصویر شده است، در هیچ کدام از 7 دستگاه موسیقی ایرانی و گامهای ماژور و مینور نیست بلکه در گام «دورین» که یک گام کلیسایی منسوخ شده از دورهی باروک به بعد است اجرا شده است.
این هنرمند تصریح کرد: با تحقیقی که بر روی این گام موسیقی انجام دادم، تلاش کردم تا آن را برای ساز تار استفاده کنم .البته در اجرا آن را با لهجههای موسیقی سنتی ترکیب کردم و قطعه را بهصورت نیمه بداهه نواختم.
او معتقد است: در اجرای این قطعات از مرز سنتی تار، پا را فراتر گذاشته و به این ساز به دیدهی جهانی نگاه کرده است.
او گفت: وظیفه اجتماعی من در عصر حاضر حکم میکند که به نوعی از تلفیق در موسیقی بپردازم، لذا به عنوان یک هنرمند از گام برداشتن در این عرصه نباید هراسی داشته باشم .هرچند که هرکار جدیدی منتقدان خود را دارد و عدهای آن را رد خواهند کرد اما در این میان مخاطب جایگاه ویژهای دارد و قضاوت او نشاندهندهی موفقیت و یا عدم موفقیت یک کار است.
این نوازندهی تار تاکید کرد: اگر به تاریخ موسیقی نگاه بیندازیم، متوجه میشویم که بسیاری از سازها در فرهنگ ما جایگاه خود را به مرور پیدا کردند لذا در عرصهی موسیقی سنتی نمیتوان ادعا داشت که موسیقی فعلی همان چیزی است که از ابتدا بوده است، اما برای اینکه سازی همچون تار را به جهان معرفی کنیم باید در ملودیها و تکنیکهایمان نیز تجدید نظر حاصل کنیم که من در آلبوم «شوخی» با همراهی ساز پیانو این کار را صورت دادم.
او معتقد است: در این مجموعه قطعاتی با سلیقههای مختلف در کنار هم جای داده شده تا افراد با روحیههای مختلف آن را گوش دهند. اما در نهایت در این مجموعه تلاشم بر این بود تا ماهیت تار را نشان دهم.
خازنی اضافه کرد: از آنجا که این آلبوم اولین ماحصل جدی فعالیتهایم محسوب میشد، ترجیح دادم تا خودم را به عنوان یک نوازندهی تلفیقی و نه سنتی معرفی کنم. به همین دلیل هم عنوان «شوخی» را برای این اثر برگزیدم تا فاصلهی این اثر را با اجتماع تارنوازان نشان دهم.
پیمان خازنی تلاش دارد تا پایان آذرماه امسال قطعاتی از آلبوم «شوخی» را در فرهنگسرای هنر اجرا کند و بعد از آن نیز قصد دارد در جشنوارهی موسیقی فجر امسال با گروه «باشا» و با صدای علی رستمیان قطعات سنتی را به اجرا درآورد .
این هنرمند همچنین تا پایان سال جاری دو آلبوم موسیقی با کلام را با صدای محسن شاهرودی و دیگری با صدای علی رستمیان منتشر میکند.
منبع : ایسنا